جشنواره فرش ماشینی ماهور-شهریور ۹۴

انتخابات انجمن ماشین سازی tmai
فوریه 27, 2016
مد ۲
فوریه 27, 2016

جشنواره فرش ماشینی ماهور-شهریور ۹۴

خانم مهندس سمیه علی بخشی

طراحی فرش از اولویت های اصلی صنعت فرش ماشینی است

خانم مهندس سمیه علی بخشی

خانم مهندس سمیه علی بخشی

خانم مهندس سمیه علی بخشی

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نساجی، پوشاک، مد و لباس حصان(س)

 

– لطفاً توضیحاتی در مورد مجموعه خود بیان فرمایید.

مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات نساجی، پوشاک، مد و لباس حصان(س)، یک مجموعه علمی- صنعتی است که به مدت ۳ سال آغاز به  فعالیت نموده است. این مرکز، وابسته به سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور بوده و در سه حوزه برگزاری رویدادهای علمی-صنعتی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی و صنعتی و همچنین سازماندهی و حمایت از مخترعین و نخبگان، برنامه‌های خود را در سطح کشور اجرا می‌نماید.

همکاری در برگزاری نشست انجمن ماشین‌سازی نساجی آلمان در ایران و همچنین، برگزاری دوره‌ای نشست‌های علمی-صنعتی و همکاری با سازمان فنی حرفه‌ای اصفهان در آموزش دانشجویان و فعالان صنعتی، بخشی از فعالیت‌های این مرکز تحقیقات است.

 

– در زمینه فرش ماشینی، چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اید؟

تولید فرش ضد آب و لک، تولید فرش آنتی باکتریال با نانوکامپوزیت‌های خاص، تولید فرش خودتمیزشونده و همچنین تولید فرش هوشمند، برخی از کارهایی است که به سفارش صنایع فرش ماشینی و در راستای همکاری با بخش‌های تحقیق و توسعه کارخانجات فرش ماشینی صورت گرفته است و در ادوار مختلف نمایشگاه  بین‌المللی فرش ماشینی تهران به نمایش درآمده است.

 

– هدف شما از برگزاری جشنواره طراحی فرش ماشینی چیست؟

وجود طراحان فرش توانمند و همچنین، ظرفیت بالای فرش ماشینی در تولید محصولات متنوع و بازار خوبی که این محصول دارد، زمینه اجرای این مسابقه را فراهم نمود تا از یک طرف، طراحان فرش سهم بیشتری را در بازار فرش ماشینی داشته باشند و از سوی دیگر، زمینه تولید هرچه بیشتر محصولات به سبک زندگی ایرانی-اسلامی در کشور تقویت شود. علاوه بر آن نیز، این جشنواره از سال آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد و ظرفیت بسیار بالایی را برای فاصله گرفتن از سایر رقبا در بازارهای جهانی فراهم می‌آورد.

 

– چه فعالیت‌هایی برای انجام این رویداد صورت گرفت؟

برنامه‌ها در سه حوزه اسپانسری، مسابقه و مسائل اجرایی سازماندهی شد و با همکاری موثر شرکت نیمابافت کاشان و همدلی و تعامل بسیار مطلوب دانشگاه‌های هنر اصفهان، آزاد اسلامی واحد نجف آباد، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، شهید چمران اهواز، دانشکده هنر شوشتر و مرکز علمی-کاربردی شرکت تولید فرش ایران سپهر و شرکت‌های توسعه اوراسیا نوید، فرش اسلیمی و فوژان راهبران،  این جشنواره به ثمر رسید.

درحال حاضر نیز، دبیرخانه جشنواره در حال راه‌اندازی سایت جشنواره و برقراری ارتباط با سایر مراکز و شرکت‌های طراحی فرش در کشور و خارج از آن است.

– چه انگیزه‌ای را برای این جشنواره متصور هستید؟

به لطف خدا و با تلاش و پشتکار و همدلی که وجود دارد، امید می‌رود که این جشنواره بتواند هر سال به صورت بین‌المللی برگزار شده و بازدیدکنندگان خاص خود را نیز داشته باشد. همچنین، به دنبال ایجاد ظرفیت در حوزه تولید طراحی‌های برگزیده هستیم که برای این کار بخش صنعت باید پیش قدم شود و ما را در تحقق آن کمک نماید.

 

– کلام پایانی….

در پایان، ضمن تشکر از شرکت نیمابافت کاشان و همچنین دانشگاه‌های مختلفی که در برگزاری این همایش کمک نمودند، از مجله نساجی موفق نیز به عنوان یک حامی توانمند و خلاق تشکر نموده و امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور، این رویداد را به یک بخش قابل توجه در نمایشگاه فرش ماشینی تبدیل نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *