کاربرد نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator)در طراحی لباس

مد ۴
فوریه 27, 2016
نشست علمی با حضور مهندس شهرجردی
فوریه 28, 2016

کاربرد نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator)در طراحی لباس

کاربرد نرم افزار ایلاستریتور (Illustrator)در طراحی لباس

شاهین شریفی

کارشناسی ارشد تکنولوژی نساجی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد

 Adobe_Illustrator-design-cloth (1)

همانطور که در شماره قبل اشاره شد، نرم افزارهای فراوانی در حوزه طراحی لباس جهت انجام کارهای گوناگون و متنوع وجود دارد که نرم افزار ایلاستریتور را می‌توان به عنوان یکی از این نرم افزارها معرفی نمود.

نرم افزار ایلاستریتور از نرم افزارهای قدرت‌مند در حوزه طراحی وخلق کاراکتر و اجرای کارهای گرافیکی است که محصول یکی از معروف‌ترین و بزرگترین شرکت‌های تولید کننده نرم افزارهای گرافیکی و تصویری، به نام شرکت adob می‌باشد.

امروزه از نرم افزارهای گرافیکی در مراحل طراحی مد نظیر طراحی تخت(Flat)، تصویرسازی مد و ارایه و نمایش طراحی استفاده می‌شود. این نرم افزارها از یک سو به مراحل طراحی سرعت می‌بخشد و از سوی دیگر یک ساختار ارتباط بصری استاندارد مشترکی را بین کشورهای جهان، برای بخش­های تولید، عملیات و بازاریابی ایجاد می‌کند. در واحد طراحی نیز از نرم افزارهای کامپیوتری برای طراحی لباس به صورت تخت (دوبعدی)، تصویرسازی طراحی لباس و پارچه، ارایه و نمایش مد، تبلیغات، طراحی وب سایت و لوگو استفاده می‌گردد.

Adobe_Illustrator-design-cloth (2)

 

نرم افزارهای گرافیکی بر دو مبنای نقشه بینی (پیکسلی) و برداری (وکتور) است که این نرم افزار از مجموعه نرم افزارهای برداری محسوب می‌شود.

نرم افزار  Corel Drawاز دیگر نرم افزارهای گرافیکی است که به  صورت وکتور مشابه نرم افزار ایلاستریتور در حوزه طراحی کاربرد دارد.

اجرای سریع و روان، تولید فایل با حجم کم، کیفیت بسیار بالا، قابلیت اصلاح و ویرایش، تغییر سایز بدون تاثیر در کیفیت فایل، گرفتن خروجی‌های گوناگون با کیفیت بالا و ضریب خطای کم برای کارهای دقیق همانند برش الگو باکاتر پلاتر، بخشی از ویژگی‌های این نرم‌افزارها است.

این نرم افزار از لحاظ فضای کاری، ساپورت انواع فایل‌های گرافیکی از نوع برداری برای استفاده در برنامه‌های مشابه همچون گرفتن خروجی‌های متنوع؛ همچنین وجود بخش برنامه‌نویسی و اجرای اتوماتیک به صورت هوشمند (Action) شباهت بسیار زیادی با نرم افزار معروف  Photoshopدارد که هردو از یک شرکت سازنده می‌باشد و همین امر موجب گردیده تا این نرم افزار برای امور گرافیکی، به خصوص در حوزه طراحی پارچه و لباس انتخاب و پیشنهاد شود.

 

Adobe_Illustrator-design-cloth (3)

این نرم افزار دارای قابلیت­های بسیار زیادی جهت طراحی و خلق کاراکتر و فرم به روش­های مختلف با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان است و با تنظیمات مختلفی که در زیر مجموعه ابزارها اعمال می‌گردد، می‌توان بسیاری از ایرادات طراحی را برطرف نمود.

طراحی لباس با نرم افزار ایلاستریتور به صورت گرافیک دو بعدی و سبک تصویر سازی و بر مبنای وکتور و خطی است بدین صورت که ابتدا مانکن متناسب با کاربرد لباس و همچنین جنس و سن مورد نظر طراحی می‌گردد و در ادامه با استفاده از ابزارهای موجود به صورت رنگی و نمای سه بعدی کامل می‌شود. لزوم استفاده از مانکن و فیگور در طراحی لباس در نرم افزار برای بهتر نشان دادن فرم لباس بر روی بدن و ایجاد لباس با تناسب کامل است. همچنین استفاده از فایل‌های آماده در این بخش امکان‌پذیر است.

Adobe_Illustrator-design-cloth (4)

نرم افزار ایلاستریتور متناسب با اتود اولیه، امکان طراحی انواع لباس بر روی مانکن با توجه به جنس و طرح پارچه را به کاربر می‌دهد. اجرای طرح اولیه همانند ترسیم مانکن در ابتدا خطی، بعد به صورت تخت و تک رنگ و در نهایت با اعمال چین و چروک و در نظر گرفتن خطوط الگوی کار به فرم سایه روشن در می‌آید. در ادامه با ساخت براش، می­توان انواع روبان و نوارهای گرافیکی را برای استفاده در بخش­های مختلف لباس، در حداقل زمان خلق و بر روی لباس اجرا نمود.

Adobe_Illustrator-design-cloth (5)

با استفاده از ابزارهای مختلف همانند ابزار mesh و Geradient و همچنین ابزار Belend می­توان تصاویر واقعی­تری از آویزش پارچه بر بدن و چین و فرم پارچه را به نمایش گذاشت.

طراحی پارچه و ساخت و اعمال جنس یکی دیگر از کارهایی است که با اجرای آن در نرم افزار و انتقال بر روی مدل طراحی شده جلوه­ای واقعی­تر را به مدل می‌بخشد.

نرم افزار ایلاستریتور رده­های CS 6 و CC، با تکمیل بخش تخصصی چیدمان الگوها (ترکیب بندی فرم) به نام Pattern کار طراحی پارچه را بسیار ساده کرده و  در حداقل زمان انواع طرح و چیدمان پارچه با بهترین کیفیت بر روی لباس قابل اجرا می­شود.

ساخت جنیست در حوزه پارچه همانند انواع پارچه­های حریر، گیپور، دانتل و یا انواع پارچه­های ضخیم و پشمی برای انتقال بر روی لیاس طراحی شده، میسر می­باشد.

Adobe_Illustrator-design-cloth (6)

یکی دیگر از قابلیت­های کار با این نرم افزار اعمال و ساخت کالیته رنگ بندی در حوزه طرح پارچه و لباس است که در زمانی کوتاه تمامی رنگ­های به کار رفته در طرح لباس و پارچه قابل تغییر می­باشد.

Adobe_Illustrator-design-cloth (7)

اجرای شماتیک لباس و همین­طور ترسیم الگوی لباس به صورت وکتور (بردار) می­باشد، که این از جمله کارهایی است که می­توان با نرم افزار ایلاستریتور اجرا نمود. فرمت اجرا به صورت برداری است که، قابلیت گرفتن خروجی از دستگاه کاتر پلاتر را فراهم می­کند به همین دلیل دارای کمترین ضریب خطا در ترسیم الگو و برش می­باشد.

Adobe_Illustrator-design-cloth (8)

لازم به ذکر است تمامی فرایند کار از طرحی مانکن و لباس تا ساخت و اعمال جنسیت و طرح پارچه و الگو در نرم افزار قابل تغییر و اصلاح است که این تغییرات در حداقل زمان و به راحتی صورت می­گیرد.

با استفاده از نرم افزار ایلاستریتور و تصویرسازی طرح لباس مورد نظر، می­توان به راحتی به تجسم طرح نهایی و بررسی کلی طرح بر روی مانکن پرداخت. تمامی اجزا به صورت مجزا طراحی شده  که در صورت لزوم، تغییر و یا حذف و جایگزین با فرم دیگر امکان‌پذیر باشد.

 

Adobe_Illustrator-design-cloth (9)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *